Les mer
  • TV/internett
    Telenor er leverandør av digitale tjenester til sameiet Lillohøyden 2. TV og strømmetjenesten T-We Med T-We får beboeren en basispakke med de mest populære kanalene. Hver beboer kan velge blant et stort utvalg av kanaler, pakker og populære strømmetjenester. På Mine sider kan alle beboere sette sammen sin egen TV-pakke. Her kan man endre, oppgradere bredbåndet og bestille tjenester. Logg inn på Mine Sider Vær oppmerksom på at dekoder og ruter er levert av Telenor og følger leiligheten. Ved salg av leilighet må dekoder og ruter følge med. Prisen for TV/ internett betales som en del av faktura for felleskostnader til sameiet. Trenger du dokumentasjon til arbeidsgiver for bredbånd, anbefales det at du legger ved faktura for felleskostnader hvor bredbånd er spesifisert. Velger du å oppgradere internetthastighet eller kanalpakke, vil du få en egen faktura fra Telenor på dette. Opplever du problemer med TV/internett, eller ønsker å oppgradere hastighet, ta kontakt med Telenor på telefon 915 09 000, eller sjekk nettsidene for driftsstatus eller info: https://www.telenor.no/privat/Continue reading →
  • Ventilasjon

    Det er viktig at kjøkkenviften er tilpasset balansert ventilasjon. Det betyr at hvis du planlegger å bytte kjøkkenvifte, må du sjekke at den nye viften er tilpasset balansert ventilasjon. Spør etter dette i butikken. Montering av kjøkkenvifte med motor er ikke tillatt. Det vil skape ubalanse i ventilasjonssystemet i hele bygget, samt at det kan sive matlukt til andre leiligheter. Brudd på dette vil medføre erstatningsansvar for utbedring av skader på felles ventilasjonssystem.

    Hver enkelt beboer må passe på å rengjøre overflatene på tillufts- og avtrekksventilene, samt å vaske fettfilteret på kjøkkenviften.

    Ventilasjon – Brukerveiledning leiligheter

    Det er sentralisert balansert ventilasjon med varmegjenvinning i blokken. Ventilasjonsaggregatet gjenvinner inntil 70-90 % av varmen fra leilighetene ved at det krysser inne- og uteluft i en varmeveksler.

    Anlegget er innregulert i forkant av overtakelse fra utbygger. Ventiler på vegger og tak gir tilluft og avtrekk. Hver enkelt beboer må passe på å rengjøre overflatene på tillufts- og avtrekksventilene, samt å vaske fettfilteret på kjøkkenhetten.

    Dersom du opplever at det er lite avtrekk på kjøkkenet,  kan det være at spjeldet som regulerer luftmengden har satt seg fast. Løsningen på dette er å vaske grundig med såpe og vann som løser opp fett.

    Det kan være mange grunnet til vond lukt i leiligheten. Noen typiske årsaker kan være:

    • Vond lukt utenfra. Dersom vindu/dører står åpne, vil et undertrykk i leiligheten trekke luft utenfra inn i leiligheten. Dersom naboen røyker, griller eller annet, så vil mye av denne lukten komme inn i din leilighet ettersom luften «suges» inn i leiligheten din.
    • Vond lukt fra inntaket til ventilasjonsanlegget. Hver oppgang har sitt eget ventilasjonsanlegg med et luftinntak plassert på ulike steder. Dersom det er noe som gir vond lukt i nærheten av dette inntaket, vil denne lukten føres videre inn i leilighetene som tilhører det ventilasjonsanlegget. Opplever du konstant eller hyppig vond lukt som ikke kan ha andre kilder; ta kontakt med styret, slik at vi kan forsøke å kartlegge hvor lukten kommer fra.
    • Vond lukt fra andre leiligheter. Luften som går ut av leiligheten og luften som kommer inn blandes aldri. Det betyr at lukt fra naboleiligheten ikke skal kunne komme inn i din leilighet. Unntaket er hvis en av dine naboer har ulovlig installert ventilator med innebygget motor på kjøkkenet. Dette er er ikke tillatt i sameiet og får store negative konsekvenser for ventilasjonsanlegget.
    • Lukt innenfra leiligheten. Bortsett fra det helt åpenbare kildene til luft i leiligheten er de mest vanlige at vannlåser ikke er vedlikeholdt tilstrekkelig. Dette kan være sluket i dusjen (som jevnlig skal rengjøres) og sluket på vasken på badet og kjøkkenet.
    Continue reading →
  • Nøkler
    • Nøkler til leilighet

    Dersom du trenger ekstra nøkkel til din leilighet, kopierer du dette selv hos låsesmed.  Nøkkel til strømskap i korridor er standard av typen «OLU» og kan kjøpes hos låsesmed.

    • Digitale nøkler til fellesdører USBL-nøkkelen

    Alle seksjonseiere har fått tilgang til å åpne dører via appen «Unloc». Følgende dører kan åpnes med mobilen: Inngangsdør 2A, Inngangsdør 2B, og dør ved siden av garasjeporten. Guide til USBL-nøkkelen.

    • Nøkkelbrikker

    Hver seksjon skal i utgangspunktet ha tre nøkkelbrikker. Etter at sameiet har fått installert digitale nøkler som kan deles via app, vil de fleste klare seg med dette. Skulle du være uheldig å miste en nøkkelbrikke, kan du bestille ny brikke. For å kunne bestille må du være registrert som seksjonseier forretningsførers register. Er du leieboer, må du kontakte seksjonseier.

    Ved tap av brikke skal dette meldes uten ugrunnet opphold til lillohoyden2styret@gmail.com for sletting av tilganger til dørene i sameiet.

    Bestilling av nye nøkkelbrikker sendes til lillohoyden2styret@gmail.com med følgende informasjon:

    Kontaktinfo/eier
    Lillohøyden 2 sameie
    Leilighetsnr: xx
    Telefonnr: xxxxxxxx
    Email: xxx

    Eier/Navn: xx
    Adresse: xx
    Postnr sted: xx

    Antall brikker: xx

    For å få bestilt tilleggsbrikker og nye brikker må du oppgi NO nr. på eksisterende brikker. Det kan også blir aktuelt å fremvise disse for kontroll.

    Brikkenr: no xxxxxx
    Brikkenr: no xxxxxx

    Pris per programmert brikke er kr. 300,-. Sletting er gratis.

    Continue reading →
  • Avfallshåndtering
    Retningslinjer for bruk av avfallssug på Lillohøyden

    Lillohøydens renovasjonsløsning er et såkalt avfallssug. Nedkastluker utenfor bygningene er tilkoblet oppsamlingstanker under bakken. En spesialbygget renovasjonsbil suger avfallet gjennom et rørsystem og inn i bilen fra Fernanda Nissens gate 2-4-6.

    For at dette systemet skal fungere, er det svært viktig at man ikke kaster for store poser med avfall. Hvis søppelposen ikke går lett inn i luken, er dette ditt signal om at posen er for stor, og avfallet må fordeles i to poser. En god regel er halvfulle poser. Husk alltid dobbel knute!

    Aviser, blader, drikkekartong og annen papp/papiremballasje kastes i nedkast merket for papir. Papp som ikke passer i nedkastskuffen må uten unntak rives i mindre biter eller leveres til Oslo kommunes gjenbruksstasjoner.

    Papp (f.eks. pizzaesker) må ikke brettes og stappes inn i skuffen, det fører til blokkering av rør.

    Ja, vi vet det «suger» – men riv opp papp og papir i små biter før du kaster det i avfallssuget. 

    • Papir legges i skuff i papirnedkastene. Vær oppmerksom på at det kun er plass til ting som aviser/blader og papp inntil 20×20 cm. Større enn dette må rives opp før det legges i skuffen. Pizzaesker eller lignende må IKKE ”stappes” inn eller brettes (disse folder seg ut igjen i rørene).
    • Glass, flasker og metallbokser må ikke kastes i avfallssuget og kan skade systemet. Dette kaster du i container for glass og metall i nærmeste returpunkt, som er vis a vis garasjeporten.

    Nærmeste gjenbruksstasjon er på Grefsen. Hensetting av søppel ved avfallssugene eller i fellesarealer er strengt forbudt.

    Continue reading →
  • Fjernvarme og radiator

    Bygget forsynes med fjernvarme til oppvarming og varmtvann. Temperaturen på fjernvarmen inn til Lillohøyden reguleres automatisk av temperaturen utendørs. Det betyr at anlegget ikke trenger å bli skrudd av eller på. Varmtvannet som sirkulerer i radiatorene blir varmere jo kaldere det er ute og omvendt.

    Temperaturnivået til radiatorene stilles inn på termostaten på hver enkel radiator, der 0 er helt avstengt og 5 er maks effekt. Radiatorene anbefales i utgangspunktet å stå 3-3,5 noe som skal tilsvare ca 20-22 grader. Det er ikke mulig å få ubegrenset høy temperatur i leiligheten, men det skal være mulig å oppnå ca 22 grader uansett hvor kaldt det er ute. Det betyr at når temperaturen i rommet oppnår den innstilte verdien på termostaten, vil denne stenge.

    Etter hvert som temperaturen i rommet synker, åpner termostaten igjen og slipper gjennom varmtvann. Det er viktig å være klar over at har man gardiner eller andre ting som dekker termostaten på radiatoren, vil det bli varmere på dette stedet, og termostaten vil styre etter denne temperaturen, radiatorene og rommene vil føles kalde.

    Dersom radiatorene ønskes demontert for oppussing, må rørlegger kontaktes.

    Continue reading →
  • Solskjerming

    Følgende regler gjelder for utvendig solskjerming

    For markiser over balkong og utvendige screens kan man velge mellom to fargekoder:

    • 94/97 S-5500N    Lys grå, ikke lystett duk
    • 97      S-7500N    Mørk grå, lystett duk

    Valg av leverandør er opp til hver enkelt seksjonseier.

    Har man ønsker ut over dette kan man sende en skriftlig søknad til styret.

    IMG_20150226_202838609_HDR

    Vindskjerm: Uttrekkbar vindskjerm er tillatt i tilsvarende (nøytral grå) utførelse.

    Persienner: aluminiums farge

    Screens: grå

    Styret har ikke tatt stilling til type solskjerming, da vi ønsker hver og en må få tilpasse dette selv til sitt behov.

    Continue reading →
  • Postkasseskilt

    Sameiet ønsker at inngangspartiet fremstår ryddig og representativt og at alle postkassene har lik merking innenfor rammen i postkassen.

    Benytt mal for postkasseskilt nedenfor. Det er seksjonseierens ansvar at dette gjøres, det gjelder også dersom seksjonen leies ut.

    Postkasseskilt 

    Continue reading →
Les mer